Norské Oslo

Vždycky jsem chtěl cestovat, začít proškrtávat dlouhý seznam zemí, kam se chci podívat. Naneštěstí jsem nikdy neměl pořádně s kým. Úplně první na mém seznamu bylo Norsko. Jedno podzimní odpoledne ten celý smutný příběh o cestování vypravím Zuzce, když mne náhle zarazí a zvolá: “Já to mám úplně stejně! Tak můžeme cestovat spolu!”

V listopadu společně absolvujeme kurz travelhackingu z nabídky portálu Naučmese.cz. Netrvá dlouho a od slov přecházíme k činům. Na začátku ledna kupujeme naše první letenky, protože do norského Osla za 543 korun? Dělají si srandu?

Střih. Je 27. února, dvě hodiny ráno. Všichni spí, jen my vstáváme a vyrážíme do 170 kilometrů vzdálených polských Katowic – daň za levné letenky. Security control probíhá hladce, jen ty boty bychom si fakt sundávat nemuseli. Konečně nás pouští do letadla a Zuzka je lehce nervózní, letí totiž poprvé. Cestu však zvládá bravurně. Při přistání nás obklopí mlha a tma. Vítejte v Norsku!

Strašně jsem se těšil, až opět uvidím moře. Miluji vodní plochy. Za poslední dobu jsem ale viděl maximálně tak napuštěnou vanu. Na severu moře získává zcela jiné kouzlo, než v těch klasických letních destinacích, které opravdu nemám v lásce.

Najednou se ocitáme na střeše opery. Moře se pod námi jemně vlní a my se kocháme výhledem do zálivu. Nádhera. Na druhé straně nás čekají moderní budovy a rozkopané ulice, kam se posléze vydáváme. Oslo se neustále přestavuje, za tři roky přijedete do jiného města, než ve kterém se nacházíte dnes. I opera tu ještě před osmi lety nebyla. Při jejím focení získávám podezření, že v zadání figuroval požadavek “extrémně fotogenická”.

Pokračujeme v prohlídce města, až se podél pobřeží dostáváme k Aker Brygge, čtvrti s nejluxusnějšími byty přímo u moře. Nižší patra jsou určena pro exhibicionisty, ve vyšších už se možná dá žít s určitou dávkou soukromí. Ovšem jejich cena mnohonásobně převyšuje i norské standardy. Všechno vypadá skvěle, ale stejně bych to nevyměnil za dům u lesa.

Ztrácíme se v dalších uličkách. Všechny působí velmi příjemně, architektura mi místy připomíná tu anglickou. Mám rád takové bloudění po městě, člověk se dostane i do míst, kam ho průvodce nezavede a lépe pozná charakter města. V podvečer procházíme parkem okolo královského paláce. Park bez listí je smutný, ale plný lidí. Na sklonku dne míříme vstříc pokoji, který jsme si objednali přes server Airbnb. Otevírá nám sympatický Rus a my si dáváme vytouženou sprchu.

Druhý den vyrážíme na Holmenkollen. Ještě více než vodní plochy totiž miluju výhledy. Cestou obdivujeme norské baráčky a všudypřítomné Tesly. V Norsku na noc do zásuvky kromě mobilu strkáte i auto. Naším směrem proudí davy lidí v autech. Norové se řadí mezi sportuchtivé národy a spousta jich vyráží na běžky. Ještě aby ne, když na Holmenkollenu mají běžecké trasy na kterých se běhá mistrovství světa nebo olympijské hry. Konečně i my zdoláváme vrchol. Výhled nám trochu kazí oblačnost, ale i tak stojí za to.

Odpoledne figuruje v našich plánech návštěva nějaké kavárny s jednou úžasnou Češkou žijící v Oslu. Terka umí výborně péct, její recepty si můžete přečíst na jejím blogu. Můj skvělý dojem z města podpořily Terčiny zkušenosti. Výsledkem setkání je úvaha, zda se během několika let do Osla taky nepřestěhovat.

Třetí den vychází dle předpovědí. Prší. Chytře jsme si proto naplánovali návštěvu muzeí. Předpokládám, že muzea zajímají málokoho, takže to zkraťme – zachovalý epický dřevěný kostel z 12. století a ještě epičtější vikinské lodě. To stojí za vidění, věřte mi.

Blíží se naše poslední noc v Norsku a s ní zábavná bojová hra – vydrž do otevření letiště. Odlétáme ráno v 8.50, ranní spoje nám nedávají šanci to stihnout. Musíme tedy posledním nočním. V 0.40 přijíždíme na zastávku nedaleko letiště. Do dvou si povídáme u kávy na benzínce, pak pomalu vyrážíme k letišti. Poblíž něj nacházíme kryté schody u parkoviště, kde je kupodivu teplo. Norové myslí na vše, teda minimálně na to, aby jim schodiště nezamrzlo. V 4.15 otevírá letiště a my se konečně můžeme trochu prospat a začít vstřebávat dojmy a zážitky.